Thursday, February 10, 2011

Tiramisu

~Nafsu~


Kali ni aku nak kongsi cara2 nak buat tiramisu.Ni resepi yang paling simple pernah aku tahu sepanjang aku menikmati and menyedut udara milikNya.Resepi asal aku tak tahu la dari sape kan.Tapi yang ni kesinambungan dari apa yang aku blaja dari orang lain jugak.Hope dapat share dengan orang len.Hihihi..

Bahan-bahan
Biskut(apa2 jenis ikut saiz tiramisu)
240g cream cheese(aku guna jenama KIRI,yang kanan aku tak tau ada ke tak)
2 paket serbuk whipping cream
1 1/2 cawan sederhana kecil susu segar
1/2 @ 3/4 cawan sederhana kecil gula(ikut la tahap 'kencing manis' korang)
serbuk koko

Cara-cara

Part 1

  1. Mula-mula,korang campurkan gula dengan cream cheese.Kemudian mixkan dengan mixer sehingga kembang dan gebu.Nak guna tangan pun boleh kalau korang larat la.
  2. Pastu,masukkan susu ke dalam serbuk whipping cream(bekas yang berasingan daripada cream cheese) and mixkan mereka sampai kembang.
  3. And then,korang masukkan cream cheese yang telah dimix dengan gula tadi ke dalam bekas whipping cream.Gaul @ mixkan(ikhtilat) hingga rata dan sebati.
Part 2
  1. Bancuh serbuk koko dengan susu segar ikut kepekatan yang korang suka.
  2. Kemudian,mulalah proses celup mencelup biskut dengan bancuhan coklat tu.
  3. Then susun selapis demi selapis dalam loyang @ bekas yang korang nak guna diselang-selikan lapisan biskut dengan bahan yang telah korang sediakan dalam part 1.(Dalam bahasa omputehnye,"put layer by layer".dalam bahasa arab aku tak sure,"wahdeh wahdeh" kot.
  4. Pabila siap,korang bolehla hias layer atas sekali ikut cita rasa  n kreativiti korang
  5. Then,masukkan dalam freezer lebih kurang setengah jam atau lebih.Lagi lama lagi chill n power.
  6. Last but not least,nganga mulut luas2 macam boya n telan puas2 tiramisu korang tu.Jangan lupa baca doa dulu,kalau tak,tak guna nganga besar2 tapi still tak puas.Pasal apa??pasal korang share tiramisu korang dengan 'En.Tan'...Errr...Banyak plak aku bebel..ok la.selamat mencoba.

nota keyboard: Ni bukan sebab aku da taknak amek request buat tiramisu..kehkehkeh...