Monday, February 7, 2011

Ayah from Mars ibu from venus

Dolu-dolu,aku selalu tengok ayah jalan dalam rumah ke hulu ke hilir sambil kutip sampah.Aku selalu rasa ayah ni cerewet la,asyik nak clean n clear je.Seyes tak tipu,carilah sampah kat atas lantai n kapet kat rumah aku,memang gagal la jawapannya.Kalau ada tu maknanya ayah belom 'round2 the house' la tu.


"Tu,sampah kat tepi kaki tu,kutip-kutip."tegur ayah time aku tengah syiok main game dengan kakak aku.


Aku pandang ayah sambil senyum kambing yang comel".Hehehe..jap yah,jap.ckit ag ni".betapa degil anak kecil itu(aku la tu).


"Hish kamu niiiiiiiiiiii(6/2 harakat)".Laju tangan ayah mengambil sampah di tepi kakiku kaku.


Betapa aku memandang remeh perkara ini,tapi tak sangka,baru kini aku rasa kesan tindakan ayah.Ayah memang cerewet bab2 cmni.Tapi itulah cara ayah mendidik anaknya.Kalau ibu,dia suruh buat jugak n sambil tu bagi tazkirah ckit2(kalau yang ni kadang2 aku terus buat..sopankan ayat aku..kehkehkeh..)


Begitulah bezanya laki n wanita.Tapi tak semua wanita n laki camni.Anyway,ibu n ayah ada cara tersendiri dalam mendidik anak n aku sayang bangat sama mereka.


Ayah n ibu sangat pentingkan aspek kebersihan.Dulu aku memang malas-malas nak buat keje bersih membersih ni sebab aku tahu ibu n ayah yang selalu buat.Hidup selesa dengan cara ibu ayah.Tapi bila da berjauhan,baru aku terasa tuuuuuutttt.....mencari suasana yang sama bermula dengan diri sendiri tanpa talian hayat dari ibu ayah.Takpe,alah bisa tegal biasa.Sudah cukup didikan yang ibu ayah berikan,so,lu pikir la sendiri.


Hadith 23 


عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري قال: قال رسول الله : (( الطهور شطر الإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماء والأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك، آل الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها )) رواه مسلم



Terjemahan hadith


Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya. (Hadith riwayat al-lmam Muslim)


Walaupun ibu ayah tak pernah bagitahu aku hadith ni.Tapi mereka tetap ajar aku bab kebersihan.Kerana apa??kerana mereka tahu kebersihan itu sebahagian dari iman.Kebersihan bukan setakat kebersihan diri,malah juga kebersihan pakaian, tempat tinggal dan segala benda la.Nampak mudah tapi tak semua orang boleh buat sebenarnya.Kadang2 semangat lebih tapi istiqomah kurang.Huh..betapa rendah aku meletakkan iman ini."Ampunkan hambaMu ya Allah".



nota keyboard: mode rindu suasana rumah n ibu ayah.-anakmu yang masih kerdil-



No comments: